welcome

Welcome our visitors that come to visit us on our Blog
This blog reflects the views of its owners only
You have the right to agree or disagree with our views

مرحباً بكل زائر يدخل على مدونتنا
هذه المدونة تعبر عن آراء أصحابها فقط
لك الحق أن تتفق أو لا تتفق مع آراءنا
الصفحة الرئيسية للمدونة على الفيسبوك :( https://www.facebook.com/pages/Egyptian-Sokrat-egygirl-mn2ota-Blog/254929104594264 )

Adver.

May 22, 2012

واقعة تحرش قذرة بجامعة المنيا

تدوينة عن واقعة تحرش حصلت في جامعة المنيا
من الدكتور للطالبة ، وما أكثرهم
لكن المرة دى الموضوع مش هيعدي بالساهل
خلونا نقرا التدوينة اللى كتبها رامي عماد عن اللى حصل
ونحلف بعدها مانفرط في حقنا ولا حق اللى حوالينا
لا للتحرش الجنسي 
-----
في البدايه اغلب اللي هكتبه ده حاجات شفتها بعيني او عيشت فيها حتى وان كنت سمعتها من ناس فانا متأكد من كلامهم
في سنه 2007 دخلت مرحله التعليم الجامعي في مصر وانا كنت من الوافدين من الخارج (شهادة معادله) طبعا زي ناس كتير كنت واخد فكره عكس تماما للي شوفته كم مستوى الجامعات في مصر المهم في نص السنه سمعنا اخبار عن حالة تحرش طالب بطالبه وتحويلهم للتحقيق ومجلس كليه والموضوع ده مخدش مساحه من حياتنا زي ما بيقولو عدى مرور الكرام لكن في نفس السنه وفي اخرها كده سمعنا بحالة تحرش دكتور جامعي بطالبه وكالعادة اتكتم على الموضوع ومقدرناش نعرف اي تفاصيل بخصوصه لكن اللي وصل لنا من صديقات البنت دي ان البنت تعبت نفسيا وحاولت تعمل محضر ضد الدكتور ده ولكن فجأه تنازلت وتم تحويلها من الكليه الله أعلم بارادتها ولا غصب عنها مع ان المفروض العكس اللي يحصل لكن خلينا ساكتين .... 
في سنه 2009 حصل واقعة كان صداها اقوى شويه من سابقاتها دكتور في كليه الهندسه (كليه الهندسه موقعها خارج الحرم الجامعي) كان داخل الجامعه بيخلص ورق ولما كان خارج بعربيته شاف بنت كانت صديقة لطالبه تقرب للدكتور ده ... سألها بهزار انتي ايه اللي جابك هنا ؟ قالت : كنت مع اصحابي ورايحه الكليه يا دكتور ... قال : خلاص تعالي انا كده كده رايح الكليه !!! 
هي بفرض حسن النيه وانه دكتور عندها وقريب صاحبتها ركبت معاه !!
اثناء المشوار دار بينهم حوار مقدرناش نعرفه بس اللي شوفناه بعد كده انه عند وصوله باب الكليه البنت كانت منهاره وبتعيط ونزلت من العربيه بتجري طبعا الكل مركز مع اللي بيحصل قام الدكتور نازل من العربيه وبعلو صوته : انتي بنت قليلة الأدب وانا هتخذ معاكي الاجراء القانوني .. طبعا محدش فاهم ايه اللي حصل ؟ .. بعد يومين بدأت البنت تتكلم مع صحباتها واللي وصلنا الكلام منهم انه لمسها وهي في العربيه وهي حاولت تصده ولما لقى انه مفيش فايده هددها وقالها تنزلي من سكات ولا كأن حاجه حصلت !!
هي من خوفها انفجرت في العياط اول ما نزلت بس كالعاده الموضوع اتكتم عليه ومشوفناش البنت دي تاني واصحابها قالو انها حولت جامعة تاني ..
في 2011 دفعة السنه الثالثه عند نفس الدكتور كان بيعمل مقابله للطلاب وبيسألهم في المعتاد انه بيكون البنات بيدخلو الاول وبعد كده الاولاد عشان الوقت... انا كنت واقف اول واحد قصاد المكتب مستني دوري وكان 9 بنات جوه بيخلصوا مقابله وكان الباب مفتوح وانا شايف اللي بيجرى سأل بنت سؤال معرفتش تجاوب قام قالها تعالى اعرفك الاجابه عشان الامتحان النهائي!! قربت البنت من المكتب واديتله الورقه اللي بتجاوب فيها فطلب منها تقرب وتميل عشان يقدر يشوف الورقه (هو كان قاعد على كرسي وهي واقفه) اول ما البنت انحنت ناحية الدكتور انا وجميع الواقفين لاحظنا نظرات عينه تجاه البنت وعلى مناطق في جسمها خلتني انا نفسي اخجل وفجأه طلب مني الانتظار بعيد لحد ما يخلص ونظرة عينه كأنه بيقوللي : ليك شوق في حاجه ؟؟
وبرضه سكتنا ومحدش فتح الموضوع 
في 2012 نفس الدكتور حدد معاد امتحان لطلبة دفعة البكالريوس (انا والطالبه منهم) يوم معين وسأل لو حد عنده مشكله في المعاد يعدي عليا في المكتب وقد كان !!!
بنت من البنات موعد خطوبتها في نفس اليوم!!! اتفقنا اننا نأجل الامتحان عشان البنت وعشان نلحق نستعد احنا كمان .... اتوجهنا كالمعتاد مجموعتين مجموعة طلبه ومجموعة طالبات 
المجموعه الاولى لما اتكلمنا رفض تماما التأجيل و طلب انهاء الحديث بسبب مشغوليته 
( في 2012 اصبح رئيس القسم )
المجموعه التانيه اتكلمو معاه وكان حجتهم ان في بنت خطوبتها في نفس اليوم وكده اما المجموعه مكنش عندهم سبب غير ضيق الوقت كان رده : خلاص خلو صاحبت الشأن تجيلي اخر اليوم ونتفاهم عشان انا مشغول دلوقت !!
راحت البنت واتكلمت معاه وده نقلا عن لسانها : يا دكتور لو سمحت لو في امكانيه نأجل الامتحان يوم واحد عشان خطوبتي في نفس اليوم ومش هعرف اذاكر لو مفيهاش مشاكل ؟
كان رده : ايه المشكله ذاكري قبليها وهيجي سهل ان شاء الله 
هي : يا دكتور طيب امتحان الشفوي ؟
هو : لا متقلقيش خالص من الشفوي انا هديكي الدرجه كامله بس انتي اسمعي كلامي وتعالي اشرحلك!! 
هي : حاضر 
المفروض انه هيشرحلها على ورقه طريقة السؤال وحاجات كده بس اللي حصل انه طلب منها انها تسمع كلامه وتطاوعه !!!!!
قرب منها ومسك ايدها وشدها ناحيته ورمى نفسه عليها (كان عايز يحضنها )
هي صرخت وجريت من المكتب لكن بحكم ان نهاية اليوم وفي فترة امتحانات كان الدور خالي !!!!
كانت بتبكي وهي طالعه على السلالم عشان تقابل صحباتها ....قابلها معيد في نفس القسم وعرف اللي حصل وطلب منها تبلغ اهلها وتعمل محضر في القسم وقد كان !!
لما الموضوع اتطور واهلها راحو الكليه العميد تدخل عشان كانو هيتطاولو على الدكتور وفضل يحل الموضوع ودي على ان الدكتور هيسيب الكليه ويترك منصبه كرئيس للقسم ويمتنع عن التدريس وكان الى حد ما مرضي للطرفين 
بعد 3 ايام وجدنا الدكتور ما زال داخل مكتبه وبيشتغل كأن شيء لم يحدث 
اتوجهنا الى العميد وهددنا بتصعيد الامر والاعتصام اذا متحققتش المطالب 
كان رده انه بيجهز ورقه وهيمشي والاعتصام شيء غير قانوني كان رد احد زملائي عليه : وهو اللي عمله الدكتور ده قانوني ؟
طبعا مردش وحاول يهدي الوضع ووعد بتنفيذ المطالب وهي 
1- تحويل الدكتور للتحقق 
2- فصله نهائيا من وزارة التعليم العالي
3- التعهد بعدم مساسه لاوراق الاجابه في الامتحانات النهائيه
4- تشكيل لجنه لتصحيح الاوراق
جالنا كلام من مصدر موثوق داخل الكليه( دكتور آخر) ان الدكاتره هيقولو للطلاب ان الدكتور الفلاني هيسافر خارج مصر وهيسيب التدريس داخل الكليه (عقد عمل ) من باب التعتيم على اللي جرى 
وفعلا تم وضع اعلانات على القسم ان الدكتور هيسافر وقام الطلاب برفع شكوى لمجلس الكليه وتوقيع جميع الطلبه عليها مقدمه ضد الدكتور في الواقعه المذكوره 
ودي صور من الاعلانات ومن الشكوى المقدمه .
شيّر وساندنا 
اقف معانا ضد التحرش
----
لا للتحرش الجنسي

منقول عن صفحة ثورة البنات

أسم هذا الدكتور نقلاً عن أحد عضوات صفحة ثورة البنات هو ( د. عبد الله الأشعل)

Post a Comment